ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΡΑΞΗΣ
Β’ Εξάμηνο
7.5 ECTS
Συντονιστής:
Ευφροσύνη-Άλκηστη Παρασκευοπούλου – Κόλλια
Διδάσκοντες:
Ευφροσύνη-Άλκηστη Παρασκευοπούλου – Κόλλια
Πατήστε στο συνημμένο για να δείτε ή να κατεβάσετε το περίγραμμα του μαθήματος.
Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτική Πράξη
Περιγραφή:
Τι είναι μάθηση. Συσχέτιση με τη διδασκαλία. Βασικές αρχές θεωριών μάθησης. Συμπεριφορισμός. Αρχές μάθησης του Συμπεριφορισμού-Προγραμματισμένη Διδασκαλία. Το Μοντέλο του Διδακτικού Σχεδιασμού. Γνωστικές Θεωρίες. Μηχανισμός εσωτερίκευσης. Ζώνη εγγύτερης ανάπτυξης. Ανακαλυπτική μάθηση. Κοινωνικές θεωρίες μάθησης. Κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες. Κοινωνικογνωστική θεωρία μάθησης. Κοινωνικός και γνωστικός Οικοδομισμός, Εποικοδομισμός. Νοηματική-προσληπτική μάθηση. Η Θεωρία της επεξεργασίας της πληροφορίας. Μαθησιακά περιβάλλοντα με υπολογιστές. Θεωρία ερμηνευτικών-νοητικών κατασκευών. Ανθρωπιστικές θεωρίες μάθησης. Θεωρίες μάθησης στην εκπαίδευση ενηλίκων. Κύριοι εκπρόσωποι όλων των θεωριών μάθησης. Εφαρμογές των παραπάνω στην εκπαιδευτική πράξη.
Βιβλιογραφία:
1. Καλοβρέκτης, Κ., Κοντού, Π., Ψυχάρης, Σ. & Παρασκευοπούλου-Κόλλια, Ε.-Ά. (2020). Οι ΤΠΕ στις Επιστήμες της Αγωγής: Σχεδιασμός διδακτικών σεναρίων. Αθήνα: Εκδόσεις Τζιόλα.
2. Δημητριάδης, Σ. (2015). Θεωρίες μάθησης και εκπαιδευτικό λογισμικό. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/3397
3. Κολιάδης, Εμμ. (2007). Θεωρίες μάθησης και εκπαιδευτική πράξη. Γνωστικές Θεωρίες. Αθήνα: αυτοέκδοση.
4. Κουλαουζίδης, Γ. (2014). Η διεργασία της μάθησης στους ενηλίκους: μια επισκόπηση των σημαντικότερων θεωρητικών προσεγγίσεων. ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ, ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ, ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ.
5. Παπαδάτου, Δ., & Μπελλάλη, Θ. (2008). Βασικές γνώσεις ψυχολογίας για επαγγελματίες υγείας. Αθήνα: Κριτική.
6. Φύκαρης, Ι. (2016). «H εφαρμοστική δυναμική των θεωριών μάθησης στη διδακτική διαδικασία». Επιστημονική Επετηρίδα Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, 9(2), 99-128. doi: https://doi.org/10.12681/jret.9223
7. Bruner, J. (1960). The process of Education. Cambridge: Harvard University Press.
8. Gagné, R. M., Briggs, L. J., & Wager, W. W. (1988). Principles of instructional design. Fort Worth: Holt, Rinehart, and Winston.
9. Lave, J., Wenger, E., & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation (Vol. 521423740). Cambridge: Cambridge university press.
10. Mezirow, J. (1993). A transformation theory of adult learning. In Adult Education Research Annual Conference Proceedings (pp. 141-146).
11. Skinner, B. F. (1968). The Technology of Teaching. New York: Appleton-Century-Crofts.
Γραπτές Εξετάσεις στο τέλος του Εξαμήνου.
- ΠΑΠΑΣΙΟΠΟΥΛΟΥ 2-4, ΛΑΜΙΑ
-
Γραμματεία Δ.Π.Μ.Σ.: 3ο χ.λ.μ. Π.Ε.Ο. Λαμίας – Αθήνας, 35100, Λαμία,
Τηλ: 22310 – 60225 60226 - icb [at] dib.uth.gr