ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ

Α’ Εξάμηνο
7.5 ECTS

Συντονιστής: 
Ευφροσύνη-Άλκηστη Παρασκευοπούλου-Κόλλια

Διδάσκουσα:
Ευφροσύνη-Άλκηστη Παρασκευοπούλου-Κόλλια

Πατήστε στο συνημμένο για να δείτε ή να κατεβάσετε το περίγραμμα του μαθήματος.
Μεθοδολογία της Εκπαιδευτικής Έρευνας


Περιγραφή:

Εκπαιδευτική έρευνα, η σημασία της και ο σχεδιασμός της. Βήματα της ερευνητικής διαδικασίας από την αρχική επιλογή του θέματος και τον λόγο που αυτό επελέγη έως τη συγγραφή της εκπαιδευτικής έρευνας. Δειγματοληψία. Εγκυρότητα. Βασικές επιστημονικές προσεγγίσεις. Βασικές τεχνικές επεξεργασίας και ανάλυσης ποιοτικών και ποσοτικών δεδομένων. Βιβλιογραφική έρευνα και στάδια ανάλυσής της. Καθορισμός ερευνητικών ερωτημάτων και υποθέσεων. Είδη εκπαιδευτικής έρευνας: νατουραλιστική-εθνογραφική, ιστορική, επισκοπήσεις, διαχρονικές έρευνες, μελέτη περίπτωσης, έρευνα συσχετίσεων, έρευνα μεμονωμένων περιπτώσεων, έρευνα δράση(ς), εμπειρική έρευνα. Κοιωνικά θεμελιωμένη θεωρία. Στρατηγικές και εργαλεία για τη συλλογή δεδομένων και την ερευνητική διαδικασία: συνεντεύξεις, ερωτηματολόγια, παρατήρηση, τεστ, παιχνίδι ρόλων, τριγωνοποίηση, αναστοχασμός αναφορικά με τα δεδομένα και τα ευρήματα.

Βιβλιογραφία:

  1. Ίσαρη, Φ., & Πουρκός, Μ. (2015). Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοιχτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις, http://hdl.handle.net/11419/5826.
  2. Νόβα-Καλτσούνη, Χρ. (2006). Μεθοδολογία εμπειρικής έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες. Αθήνα: Gutenberg.
  3. Παρασκευοπούλου – Κόλλια, Ε.-Ά. (2020). Μεθοδολογία ποιοτικής έρευνας: συνεντεύξεις και συνεντεύξεις μέσω διαδικτύου. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Επαιδευτική Τεχνολογία.
  4. Cohen, L. Manion, L.&Morison, K. (2008). Mεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας. Αθήνα. Μεταίχμιο.
  5. Robson, C. (2007). Η έρευνα του πραγματικού κόσμου. Αθήνα: Gutenberg.

Γραπτές Εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου.