HUMAN-COMPUTER INTERACTION AND VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENTS

HUMAN-COMPUTER INTERACTION AND VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENTS

First Semester
7.5 ECTS

Coordinator:
Drakopoulos Vasilios

Teaching staff:
Drakopoulos Vasilios

Click on the attachment to view or download the course outline.
Human-Computer Interaction and Empowered Learning Environments


Description.

Introduction to Human-Computer Interaction (HCI), definitions, historical overview, interaction techniques, usability of applications. Cognitive references, visual perception, cognitive models (human processor model, Norman user-system interaction model, distributed cognitive models), knowledge representation and mental models. Design principles of interactive systems, the three pillars of design, design guidelines, icon design. Design evaluation, criteria for selecting evaluation techniques, evaluation styles (laboratory study, field study), techniques for evaluating the design of a system (cognitive walkthrough, heuristic evaluation, review-based evaluation, template-based evaluation). Implementation evaluation, techniques for evaluating an implemented system, empirical methods (experimental evaluation, observation techniques, questioning techniques). The Objectives-Practices-Methods-Methods-Rules of Choice (MMP) family of standards, evaluation based on the MMP standard, MMP-related standards, applied MMP analysis in design, the typing level standard (TPM), Card, Moran & Newell S.M.E. (CMN S.M.E.), Physics of S.M.E. Language (F.S.P.M.E.G.), Cognitive Perception Engine S.P.M.E. (C.C.A. S.P.M.E.). Design on the World Wide Web. Design of e-commerce systems. Design for all, design for the disabled. Enable learning environments (3D, collaborative, multi-user, multi-user, potential worlds, e-learning, S.D.M.).

Bibliography:
-Alan Dix, Janet Finlay, Gregory D. Abowd and Russell Beale, Eπικοινωνία ανθρώπου – υπολογιστή, 3η Έκδ., Εκδ. Μ. Γκιούρδας, Αθήνα, 2007
-Ben Shneiderman, Catherine Pleasant, Maxine Cohen, Steven Jacobs, Niklas Elmqvist, Σχεδίαση διεπαφής χρήστη: Στρατηγικές για αποτελεσματική επικοινωνία ανθρώπου – υπολογιστή, 6η Έκδ., Εκδ. Τζιόλα, Αθήνα, 2016
-Νικ. Αβούρης, Εισαγωγή στην επικοινωνία ανθρώπου – υπολογιστή, Εκδ. Δίαυλος, Αθήνα, 2000
-Δημοσθ. Ακουμιανάκης, Διεπαφή χρήστη – υπολογιστή: Μία σύγχρονη προσέγγιση, Εκδ. Κλειδάριθμος, Αθήνα, 2006
-Παν. Κουτσαμπάσης, Αλληλεπίδραση ανθρώπου – υπολογιστή: Αρχές, μέθοδοι και παραδείγματα, Εκδ. Κλειδάριθμος, Αθήνα, 2011
-Σπ. Συρμακέσης, Αλληλεπίδραση Ανθρώπου Υπολογιστή, Εκδ. Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα, 2003
-Νικ. Αβούρης, Χρ. Κατσάνος, Νικ. Τσέλιος, Κων. Μουστάκας, Εισαγωγή στην αλληλεπίδραση ανθρώπου – υπολογιστή, Σ.Ε.Α.Β., Αθήνα, 2015
-Παν. Κουτσαμπάσης, Αξιολόγηση διαδραστικών συστημάτων με επίκεντρο τον χρήστη, Σ.Ε.Α.Β., Αθήνα, 2015

The examination mode of the course is through a Written Final Examination, with two optional Assignments.