TEACHINGS OF INFORMATICS AND SCIENCE
First Semester
7.5 ECTS
Coordinator:
Dionysios Vavouyios.
Teaching Staff:
Dionnysios Vavouyios, Vasilios Drakopoulos, Panagiotis Stasinakis.
Click on the attachment to view or download the course outline.
Teaching of Informatics and Science
Description.
Cycle of learning. Teaching transfer. Conceptual change. Teaching triangle. Mental models. Cognitive conflict. Constructivism and constructivism (pre-existing student ideas and where the student constructs knowledge). Teaching methods. Course organisation. Expected results. Educational techniques. Pedagogical planning of teaching. The contribution of the teacher. Informatics as a subject. Ways of integrating IT in education. Teaching Computer Science as a cognitive subject in Greece. Curricula, courses, educational material, school workshops. Basic Concepts of Teaching. Theories of science teaching. The character and peculiarities of the natural sciences. Principles of teaching science. Natural sciences in the Greek educational system. Interpretation of difficulties and wrong approaches in relation to the teaching conditions and epistemological obstacles of scientific development. Genesis, formulation and evolution of scientific questions, methods of observation and measurement of experimental or cognitive investigation, proof, documentation and critical acceptance of conjectures and research results.
Bibliography:
1. Αλεξανδρής Ν. Α., Μπελεσιώτης Β. Σ. και Φούντας Ε. Χ. (2011). Διδακτική πληροφορικής & εφαρμογές, Εκδ. Βαρβαρήγου
2. Αλεξανδρής Ν. Α., Μπελεσιώτης Β. Σ. και Φούντας Ε. Χ. (2011). Εισαγωγή στη διδακτική πληροφορικής, Εκδ. Βαρβαρήγου
3. Αλέξανδρος Αλπάς, Νίκος Δαπόντες, Στυλιανός Ιωάννου, Ιάκωβος Μαστρογιάννης, Νίκος Τζιμόπουλος και Σπύρος Τσοβόλας (2003). Ο δάσκαλος δημιουργός, Εκδ. Καστανιώτη
4. Ανθούλιας Τάσος (1989). Πληροφορική και εκπαίδευση, Εκδ. Gutenberg
5. Γρηγοριάδου Μαρία, Γουλή Ε., Γουλή Α., Γόγουλου Α., (επ.) (2009). Διδακτικές Προσεγγίσεις και Εργαλεία για τη διδασκαλία της Πληροφορικής, Εκδ. -Νέων ΤεχνολογιώνΚόμης Β. (2001). Πληροφορική και εκπαίδευση «Διδακτική της Πληροφορικής», τόμος Α’, Ε.Α.Π.
6. Κόμης Β. και Μικρόπουλος Αναστ. (2001). Πληροφορική και εκπαίδευση «Πληροφορική στην Εκπαίδευση», τόμος Β’, Ε.Α.Π.
7. Κόμης Β. (2004). Εισαγωγή στις εκπαιδευτικές εφαρμογές των ΤΠΕ στην εκπαίδευση, Εκδ. Νέων Τεχνολογιών
8. Κόμης Β. (2005). Εισαγωγή στη Διδακτική της Πληροφορικής, Εκδ. Κλειδάριθμος
9. Ζαχάρος Κ. (2007). Οι μαθηματικές έννοιες στην Προσχολική Εκπαίδευση και η διδασκαλία τους, Μεταίχμιο, Αθήνα
10. Ζόγκζα Β. (2009). Θέματα Διδακτικής Βιολογίας, Μεταίχμιο, Αθήνα
11. Ζόγκζα Β. (2007). Η βιολογική γνώση στην παιδική ηλικία. Ιδέες των παιδιών και διδακτικές προσεγγίσεις, Μεταίχμιο, Αθήνα
12. Κολιόπουλος Δ. (2006). Θέματα Διδακτικής Φυσικών Επιστημών, Μεταίχμιο, Αθήνα
13. Παπανδρέου Μ. & Βελλοπούλου Α. (2000). Μάθηση και δημιουργικότητα – Χρήση και λειτουργία του υπολογιστή (5-8 ετών) Εκπαιδευτικές δραστηριότητες για την εξοικείωση παιδιών με τη χρήση και τη λειτουργία του υπολογιστή, Ελληνικά Γράμματα
14. Ραβάνης Κ. (2003). Δραστηριότητες για το Νηπιαγωγείο από τον κόσμο της Φυσικής, Β’ έκδοση, Εκδόσεις ΔΙΠΤΥΧΟ, Αθήνα
Written examination with two optional Written Assignments.
- PAPASIOPOULOU 2-4, LAMIA
-
MSc Programme Secretariat: 3rd k.l.m. P.E.O. Lamia - Athens, 35100, Lamia,
Tel: 22310 – 60225 60226 - icb [at] dib.uth.gr