THEORIES OF LEARNING AND EDUCATIONAL PRACTICE
Second Semester
7.5 ECTS
Coordinator:
Efrosyni-Alkisti Paraskevopoulou – Kollia
Teaching Staff:
Efrosyni-Alkisti Paraskevopoulou – Kollia
Click on the attachment to view or download the course outline.
Learning Theories and Educational Practice
Description.
What is learning. Correlation with teaching. Basic principles of learning theories. Behaviourism. Learning principles of Behaviorism-Planned Teaching. The Instructional Design Model. Cognitive Theories. Internalization mechanism. A zone of closer development. Reflective learning. Social theories of learning. Sociocultural theories. Socio-cognitive learning theory. Social and cognitive Constructionism, Epistemic Constructionism. Intellectual-perceptual learning. The Theory of information processing. Learning environments with computers. Theory of hermeneutic-mental constructs. Humanistic theories of learning. Theories of learning in adult education. Main representatives of all learning theories. Applications of the above in educational practice.
Bibliography:
1. Καλοβρέκτης, Κ., Κοντού, Π., Ψυχάρης, Σ. & Παρασκευοπούλου-Κόλλια, Ε.-Ά. (2020). Οι ΤΠΕ στις Επιστήμες της Αγωγής: Σχεδιασμός διδακτικών σεναρίων. Αθήνα: Εκδόσεις Τζιόλα.
2. Δημητριάδης, Σ. (2015). Θεωρίες μάθησης και εκπαιδευτικό λογισμικό. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/3397
3. Κολιάδης, Εμμ. (2007). Θεωρίες μάθησης και εκπαιδευτική πράξη. Cognitive Theories. Αθήνα: αυτοέκδοση.
4. Κουλαουζίδης, Γ. (2014). Η διεργασία της μάθησης στους ενηλίκους: μια επισκόπηση των σημαντικότερων θεωρητικών προσεγγίσεων. ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ, ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ, ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ.
5. Παπαδάτου, Δ., & Μπελλάλη, Θ. (2008). Βασικές γνώσεις ψυχολογίας για επαγγελματίες υγείας. Αθήνα: Κριτική.
6. Φύκαρης, Ι. (2016). «H εφαρμοστική δυναμική των θεωριών μάθησης στη διδακτική διαδικασία». Επιστημονική Επετηρίδα Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, 9(2), 99-128. doi: https://doi.org/10.12681/jret.9223
7. Bruner, J. (1960). The process of Education. Cambridge: Harvard University Press.
8. Gagné, R. M., Briggs, L. J., & Wager, W. W. (1988). Principles of instructional design. Fort Worth: Holt, Rinehart, and Winston.
9. Lave, J., Wenger, E., & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation (Vol. 521423740). Cambridge: Cambridge university press.
10. Mezirow, J. (1993). A transformation theory of adult learning. In Adult Education Research Annual Conference Proceedings (pp. 141-146).
11. Skinner, B. F. (1968). The Technology of Teaching. New York: Appleton-Century-Crofts.
Written Examinations at the end of the Semester.
- PAPASIOPOULOU 2-4, LAMIA
-
MSc Programme Secretariat: 3rd k.l.m. P.E.O. Lamia - Athens, 35100, Lamia,
Tel: 22310 – 60225 60226 - icb [at] dib.uth.gr