METHODOLOGY OF EDUCATIONAL RESEARCH

METHODOLOGY OF EDUCATIONAL RESEARCH

First Semester
7.5 ECTS

Coordinator:
Efrosyni-Alkisti Paraskevopoulou-Kollia

Teaching staff:
Efrosyni-Alkisti Paraskevopoulou-Kollia

Click on the attachment to view or download the course outline.
Methodology of Educational Research


Description.

Educational research, its importance and its design. Steps of the research process from the initial selection of the topic and the reason why it was chosen to the writing of the educational research. Sampling. Validity. Basic scientific approaches. Basic techniques of processing and analysis of qualitative and quantitative data. Literature survey and stages of its analysis. Definition of research questions and hypotheses. Types of educational research: naturalistic-ethnographic, historical, overviews, longitudinal research, case studies, correlational research, case studies, action research, empirical research. Socially grounded theory. Strategies and tools for data collection and the research process: interviews, questionnaires, observation, tests, role-playing, triangulation, reflection on data and findings.

Bibliography:

  1. Ίσαρη, Φ., & Πουρκός, Μ. (2015). Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοιχτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις, http://hdl.handle.net/11419/5826.
  2. Νόβα-Καλτσούνη, Χρ. (2006). Μεθοδολογία εμπειρικής έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες. Αθήνα: Gutenberg.
  3. Παρασκευοπούλου – Κόλλια, Ε.-Ά. (2020). Μεθοδολογία ποιοτικής έρευνας: συνεντεύξεις και συνεντεύξεις μέσω διαδικτύου. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Επαιδευτική Τεχνολογία.
  4. Cohen, L. Manion, L.&Morison, K. (2008). Mεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας. Αθήνα. Μεταίχμιο.
  5. Robson, C. (2007). Η έρευνα του πραγματικού κόσμου. Αθήνα: Gutenberg.

Written Examinations at the end of the semester.